...

Ziņa: 7 datoru drošības labākās prakses uzņēmumiem Latvijā

7 datoru drošības labākās prakses uzņēmumiem Latvijā

Katrs otrais Latvijas uzņēmums izjūt vismaz vienu kiberuzbrukumu gada laikā, un sekas mēdz būt dramatiskas. Digitālās drošības apdraudējumi attīstās tikpat strauji kā uzņēmumu tehnoloģijas, tāpēc kļūst arvien grūtāk pasargāt datus un reputāciju. Šajā ceļvedī jūs uzzināsiet, kā tieši pareizi stiprināt paroles, izmantot ugunsmūrus, rūpēties par regulārām rezerves kopijām un ieviest efektīvu aizsardzību pret modernākajiem kiberdraudiem.

Satura rādītājs

Ātrā Kopsavilkuma Sadaļa

Atslēgas Vēstījums Skaidrojums
1. Regulāri mainiet paroles Parolēm jābūt sarežģītām un jāmaina ik pēc 90 dienām, lai nodrošinātu drošību.
2. Ieviesiet ugunsmūri un antivīrusu Ugunsmūri un antivīrusu programmas aizsargā jūsu sistēmas no kiberuzbrukumiem un ļaunprātīgām programmām.
3. Rezerves kopējiet datus Datu rezerves kopēšana ir būtiska uzņēmuma darbības nepārtrauktības nodrošināšanai, veidojot vairākas rezerves kopijas.
4. Pārvaldiet piekļuves tiesības Ierobežojiet piekļuvi sensitīviem datiem, piešķirot darbiniekiem minimālas tiesības, kas nepieciešamas darba veikšanai.
5. Apmāciet darbiniekus par kiberdrošību Regulāra kiberdrošības apmācība uzlabo darbinieku spējas atpazīt un novērst potenciālos kiberuzbrukumus.

1. Paroles stiprināšana un regulāra maiņa

Datoru drošība sākas ar vienu no vissvarīgākajiem aizsardzības pasākumiem – drošām un pastāvīgi mainītām parolēm. Mūsdienu digitālajā vidē jūsu parole ir pirmā aizsardzības līnija pret iespējamiem kiberuzbrukumiem, tāpēc tai ir jābūt ne tikai sarežģītai, bet arī bieži atjauninātai.

Pēc Drošs Internets piedāvātajām vadlīnijām, kvalitatīvai parolei ir jāsastāv no vismaz 12 rakstzīmēm, kurās ir kombinētas lielas un mazas alfabēta rakstzīmes, cipari un speciālie simboli. Šāda pieeja būtiski palielina jūsu drošību, padarot paroli gandrīz neatšifrējamu ļaunprātīgiem programmēm.

Lai nodrošinātu maksimālu aizsardzību, ir ieteicams katras paroles derīguma termiņš noteikt ne ilgāk kā 90 dienas. Regulāra paroles maiņa nozīmē, ka pat gadījumā, ja kāds ir ieguvis jūsu piekļuves informāciju, viņa rīcībā būs tikai ierobežots laiks.

Pro padoms: Izmantojiet drošu paroļu pārvaldnieku, kas ļauj ģenerēt un saglabāt sarežģītas, unikālas paroles katrai jūsu sistēmai bez nepieciešamības tās iegaumēt.

2. Ugunsmūra un antivīrusa programmu izmantošana

Uzņēmuma datoru drošībā ugunsmūris un antivīrusa programmas ir kā digitālie sargi, kas nepārtraukti sargā jūsu informācijas infrastruktūru no kiberuzbrukumiem un kaitīgām programmām.

Ugunsmūris darbojas kā aizsargmūris starp jūsu uzņēmuma tīklu un ārējo interneta vidi, pārbaudot un filtrējot visu ienākošo un izejošo datu plūsmu. Tas darbojas pēc iepriekš noteiktiem drošības noteikumiem, bloķējot potenciāli bīstamas darbības un aizsargājot jūsu sistēmas no nesankcionētas piekļuves.

Drošs Internets iesaka rūpīgi izvēlēties antivīrusa programmu, kas ne tikai atpazīst zināmus apdraudējumus, bet arī spēj identificēt jaunus un nezināmus draudus. Mūsdienu antivīrusa risinājumi izmanto mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās tehnoloģijas, lai operatīvi atpazītu un neitralizētu arvien sarežģītākus kiberuzbrukumus.

Lai nodrošinātu maksimālu aizsardzību, ir svarīgi izvēlēties profesionālu drošības risinājumu, kas piedāvā reāllaika aizsardzību, automātiskus atjauninājumus un dziļu sistēmas skenēšanu. Regulāras pārbaudes un atjauninājumi ir būtiski, lai saglabātu aizsardzības mehānismu efektivitāti.

Pro padoms: Iestatiet automātiskus antivīrusa programmas atjauninājumus un veiciet pilnu sistēmas skenēšanu vismaz reizi nedēļā, lai garantētu nepārtrauktu drošības līmeni.

3. Regulāra datu rezerves kopēšana

Uzņēmuma digitālā infrastruktūra ir tik droša, cik labi jūs sargājat savus datus. Datu rezerves kopēšana ir kā drošības apdrošināšana pret neparedzētiem notikumiem, kas var pilnībā izjaukt jūsu biznesa darbību.

Drošs Internets uzsver datu rezerves kopiju kritisko nozīmi, norādot, ka tās ir būtiskas uzņēmuma darbības nepārtrauktības nodrošināšanā. Mūsdienu digitālajā vidē datu zudums var rasties dažādu iemeslu dēļ – no tehniskām kļūmēm līdz kiberuzbrukumiem vai cilvēciskai kļūdai.

Ieteicams izmantot vairākus datu glabāšanas veidus. Pirmkārt, veidojiet lokālās rezerves kopijas ārējos cietajos diskos. Otrkārt, izmantojiet mākoņglabāšanas pakalpojumus, kas nodrošina automātiskas un šifrētas datu dublēšanas iespējas. Treškārt, glabājiet vienu datu kopiju fiziski drošā vietā ārpus uzņēmuma telpām.

Svarīgi ir ne tikai veidot rezerves kopijas, bet arī regulāri pārbaudīt to atjaunošanas procesu. Ieteicams veikt kontrolpārbaudes vismaz reizi ceturksnī, lai pārliecinātos, ka datus var veiksmīgi atjaunot.

Pro padoms: Automatizējiet datu rezerves kopēšanas procesu, iestatot ikdienas vai iknedēļas automātiskās kopijas un glabājiet tās vismaz trīs dažādās vietās ar dažādiem piekļuves mehānismiem.

4. Droša piekļuves tiesību pārvaldība

Piekļuves tiesību pārvaldība ir kā digitālais drošības sargs, kas kontrolē, kurš un kādā līmenī var piekļūt jūsu uzņēmuma sensitīvajiem datiem un sistēmām.

Drošs Internets iesaka rūpīgu pieeju piekļuves tiesību kontrolei, lai maksimāli samazinātu potenciālos drošības riskus. Princips ir vienkāršs bet efektīvs jeb tā sauktais “minimālās piekļuves” princips, kur katram darbiniekam tiek piešķirtas tikai tās tiesības, kas nepieciešamas viņa tiešo darba pienākumu veikšanai.

Praktiskā ieviešanā tas nozīmē veidot hierarhisku piekļuves modeli. Augstākā līmeņa vadītājiem piešķir pilnīgu piekļuvi, vidējā līmeņa vadītājiem ierobežotu piekļuvi, bet darbiniekiem tikai specifiskās darba jomas piekļuvi. Būtiski ir regulāri pārskatīt un atjaunināt šīs tiesības atbilstoši darbinieku amatu maiņai vai darba attiecību statusam.

Papildus tehniskajiem iestatījumiem ir svarīga arī darbinieku izglītošana par drošības protokoliem. Katram darbiniekam jāapzinās savas atbildības robežas un potenciālie riski, kas var rasties no neuzmanīgas rīcības.

Pro padoms: Ieviestiet divpakāpju autentifikāciju visām sistēmām un regulāri mainiet piekļuves paroles, vēlams ik pēc 60 90 dienām.

5. Darbinieku apmācība par kiberdrošību

Uzņēmuma drošība ir tik stipra, cik labi sagatavoti ir tā darbinieki. Kiberdrošības apmācība nav vienkārši formāls pasākums, bet gan nepārtraukts process, kas aizsargā jūsu organizācijas digitālo infrastruktūru.

Drošs Internets iesaka regulāras mācības un simulācijas, lai veidotu noturīgu drošības kultūru. Mūsdienu digitālajā vidē katra darbinieka rīcība var būt izšķiroša starp drošu un apdraudētu sistēmu.

Apmācības procesā ir svarīgi iekļaut vairākus būtiskus aspektus. Pirmkārt, izglītot darbiniekus par krāpnieciskiem e pastiem un zivju āķa uzbrukumiem. Otrkārt, mācīt atpazīt aizdomīgas saites un pielikumus. Treškārt, veidot izpratni par parožu drošību un divpakāpju autentifikācijas nozīmi.

Ieteicams rīkot interaktīvas mācību sesijas ar praktiskiem piemēriem un simulētām kiberuzbrukumu situācijām. Šādas nodarbības palīdz darbiniekiem apgūt prasmes reālās situācijās, neradot faktiskus draudus uzņēmuma sistēmām.

Pro padoms: Katru ceturksni organizējiet īsu bet mērķtiecīgu kiberdrošības apmācību, iekļaujot jaunākās tendences un reālus kiberuzbrukumu piemērus, lai uzturētu darbinieku modrību.

6. Programmatūras atjauninājumu veikšana

Programmatūras atjauninājumi ir kā imunitātes stiprināšana jūsu digitālajai infrastruktūrai. Tie nav tikai tehniski uzlabojumi, bet kritiska drošības nepieciešamība mūsdienu kiberdraudu pasaulē.

Drošs Internets skaidro programmatūras atjauninājumu būtisko nozīmi drošības nodrošināšanā. Katrs atjauninājums slēdz potenciālās drošības plaises, kuras ļauniprātīgi izmantotāji var izmantot uzbrukumiem.

Lai nodrošinātu maksimālu aizsardzību, ir svarīgi izveidot sistēmisku pieeju atjauninājumiem. Tas nozīmē automātisko atjauninājumu ieslēgšanu operētājsistēmām, antivīrusa programmām, biroja lietojumprogrammām un citām kritiskajām sistēmām. Regulāri atjauninājumi samazina drošības riskus par līdz 80 procentiem.

Papildus automātiskajiem atjauninājumiem ir svarīgi veikt arī manuālas pārbaudes. Reizi mēnesī pārliecinieties, vai nav pieejami kādi papildu drošības labojumi vai atjauninājumi, kurus automātiskā sistēma nav instalējusi.

Pro padoms: Izstrādājiet iekšēju grafiku uzņēmumā, kas nosaka atbildīgo personu par programmatūras atjaunināšanu un noteiktu periodiskumu šo uzdevumu veikšanai.

7. Aizsardzība pret pikšķerēšanas uzbrukumiem

Pikšķerēšana ir viltīgs kiberuzbrukums, kas mūsdienu digitālajā vidē kļūst arvien sarežģītāks un profesionālāks. Šie uzbrukumi ir īpaši bīstami uzņēmumiem, jo var izraisīt ne tikai finansiālus zaudējumus, bet arī nopietni kaitēt organizācijas reputācijai.

Drošs Internets sniedz detalizētas vadlīnijas pikšķerēšanas atpazīšanai, norādot uz būtiskākajām pazīmēm, kuras darbiniekiem jāatpazīst. Pikšķerēšanas e pasti bieži satur nestandarta saitēm, kurās izmantotas līdzīgas domēnu adreses, kā oriģinālajām uzņēmuma vai sadarbības partneru mājas lapām.

Lai aizsargātu uzņēmumu, ir svarīgi īstenot vairākus preventīvus pasākumus. Pirmkārt, regulāri apmācīt darbiniekus atpazīt krāpnieciskus e pastus. Otrkārt, izveidot stingru iekšējo protokolu ziņošanai par aizdomīgām vēstulēm. Treškārt, izmantot specializētas programmatūras, kas filtrē un bloķē potenciāli bīstamus e pastus vēl pirms to saņemšanas.

Ieteicams izveidot arī simulācijas testus, kuros pārbauda darbinieku modrību pret mākslīgi radītiem pikšķerēšanas mēģinājumiem. Šādas pārbaudes palīdz identificēt vājās vietas un uzlabot darbinieku prasmes atpazīt krāpnieciskus mēģinājumus.

Pro padoms: Ieviestiet divpakāpju verificēšanas sistēmu un regulāri mainiet paroles, kā arī izmantojiet atsevišķas e pasta adreses dažādām darba funkcijām, lai samazinātu iespējamos riskus.

Zemāk ir apkopota tabula, kas izklāsta galvenos punktus par kiberdrošības pasākumiem un to īstenošanas stratēģijām uzņēmumos, izmantojot informāciju no raksta.

Pasākums Galvenās darbības un ieteikumi Ieguvumi/Rezultāti
Paroles stiprināšana un maiņa Izveidot sarežģītas paroles, kuras sastāv no 12 rakstzīmēm; izmantot paroļu pārvaldnieku; mainīt ik pēc 90 dienām Palielināta drošība, samazināts kiberuzbrukumu risks
Ugunsmūra un antivīrusa programmas Iestatīt ugunsmūri; izvēlēties antivīrusu ar AI un mašīnmācīšanos; nodrošināt regulārus atjauninājumus Aizsargā pret nesankcionētu piekļuvi un atklāj apdraudējumus
Datu rezerves kopēšana Veidot kopijas ārējos diskos un mākoņos; regulāri pārbaudīt atjaunošanas procesu Biznesa nepārtrauktība, datu drošība
Piekļuves tiesību pārvaldība Pēc “minimālās piekļuves” principa; regulāri atjaunot tiesības; ieviest divpakāpju autentifikāciju Mazināts nesankcionētas piekļuves risks
Darbinieku apmācība par kiberdrošību Regulāras mācības par krāpnieciskām metodēm un paroļu drošību; simulēt kiberuzbrukumus Lielāka darbinieku izpratne, spēja atpazīt un izvairīties no riskiem
Programmatūras atjauninājumi Iestatīt automātiskus atjauninājumus; veikt manuālu pārbaudi reizi mēnesī Samazināts drošības caurumu risks par līdz 80%
Aizsardzība pret pikšķerēšanu Apmācīt darbiniekus; noteikt ziņošanas protokolu; izmantot specializētas filtrēšanas programmas Samazināts krāpniecības riska līmenis

Uzlabojiet sava uzņēmuma datoru drošību ar uzticamiem tehnoloģiju risinājumiem

Digitālās drošības izaicinājumi uzņēmumiem Latvijā prasa ne vien zināšanas, bet arī praktiskus un uzticamus risinājumus ikdienas darbībā. Rakstā apskatītās labākās prakses, kā paroles stiprināšana, antivīrusa programmatūra un piekļuves tiesību pārvaldība, ir fundamentālas, taču bez kvalitatīvas aparatūras un profesionālas tehniskās apkopes jūsu aizsardzība būs nepilnīga. TIR SIA piedāvā plašu uzņēmumiem pielāgotu datoru, kases aparātu un printeru risinājumu klāstu, kas palīdzēs nodrošināt ne tikai efektīvu darbu bet arī drošību visos līmeņos.

https://tir.lv

Izvēlieties modernākās tehnoloģijas un profesionālu servisu, lai mazāk raizētos par drošības riskiem un vairāk koncentrētos uz biznesa attīstību. Uzziniet vairāk un iepazīstieties ar Noderīgi padomi – Kases aparāti, printeru remonts un RICOH lai iegūtu vērtīgas idejas sava uzņēmuma darbības optimizēšanai. Sazinieties ar mums tieši TIR SIA mājaslapā un profesionāli pielāgojiet datoru un biroja tehnikas risinājumus savām drošības prasībām jau šodien.

Biežāk uzdotie jautājumi

Kā es varu izveidot stipras paroles uzņēmuma sistēmām?

Izveidojiet paroles, kas sastāv no vismaz 12 rakstzīmēm, iekļaujot lielas un mazas burtu, ciparu un speciālo simbolu kombinācijas. Ieteicams veidot unikālas paroles katrai sistēmai un mainīt tās ik pēc 60-90 dienām.

Kādi ir labākie veidi, kā pasargāt uzņēmumu no kiberuzbrukumiem?

Izmantojiet ugunsmūri un antivīrusa programmas, kas nodrošina reāllaika aizsardzību un automātiskus atjauninājumus. Regulāri pārbaudiet un atjauniniet šos rīkus, lai samazinātu drošības riskus par aptuveni 80%.

Kas jādara, lai droši pārvaldītu piekļuves tiesības uzņēmumā?

Izstrādājiet piekļuves tiesību hierarhiju, piešķirot katram darbiniekam tikai tās tiesības, kas nepieciešamas viņa darba pienākumu veikšanai. Regulāri pārskatiet un atjauniniet šīs tiesības, īpaši pēc amatu maiņas vai darbinieku aiziešanas.

Kā var nodrošināt, ka visi uzņēmuma darbinieki ir apmācīti kiberdrošībā?

Organizējiet regulāras apmācības un simulācijas, lai veidotu drošības kultūru. Rūpējieties par to, lai apmācības notiktu vismaz reizi ceturksnī, iekļaujot jaunākās kiberdrošības tendences un reālus uzbrukumu piemērus.

Kādi ir labākie paņēmieni datu rezerves kopēšanai?

Veidojiet lokālās un mākoņglabāšanas rezerves kopijas, izmantojot vairākus glabāšanas veidus. Automatizējiet procesu, iestatot ikdienas vai iknedēļas automātiskās kopijas vismaz trīs dažādās vietās.

Kā novērst pikšķerēšanas uzbrukumus uzņēmumā?

Izglītojiet darbiniekus par pikšķerēšanas pazīmēm un izstrādājiet iekšēju ziņošanas protokolu par aizdomīgiem e-pastiem. Izmantojiet simulācijas, lai pārbaudītu darbinieku spēju atpazīt krāpnieciskus mēģinājumus.

Ieteikums

Picture of TIR SIA eksperts
TIR SIA eksperts

Praktiski padomi no TIR speciālistiem ar pieredzi vairāk nekā 30 gadu garumā.

Vai jums ir niepieciešama palīdzība?

+371 22 53 53 35

Vai neesat pārliecināts par kases aparāta izvēli? Mūsu eksperti sniegs konsultācijas un palīdzēs ar ieviešanu. Sazinieties ar mums!

0

Grozs ir tukšs.