Kases aparātu lietošanas noteikumi

Kases aparātu lietošanas noteikumi – Pilns ceļvedis uzņēmumiem Latvijā

Kases aparātu lietošanas noteikumi ir būtiska daļa no uzņēmējdarbības regulējuma Latvijā. Šajā ceļvedī uzzināsi, kā pareizi reģistrēt, lietot un uzglabāt kases aparātu atbilstoši MK noteikumiem.

1. Juridiskais regulējums: pamats uzņēmēju pienākumiem

Kases aparātu lietošana Latvijā tiek stingri regulēta ar normatīvajiem aktiem, kuru mērķis ir nodrošināt caurspīdīgu darījumu uzskaiti un novērst nodokļu apiešanu. Svarīgākie normatīvie akti šajā jomā ir: Šie noteikumi nosaka gan tehniskās prasības, gan lietošanas secību, kā arī datu nodošanu Valsts ieņēmumu dienestam (VID).

2. Kases aparāta iegāde un reģistrācija VID

Katram kases aparātam pirms lietošanas ir jābūt:
  • Apstiprinātam kā atbilstošam MK noteikumiem
  • Reģistrētam VID sistēmā
  • Aprīkotam ar unikālu identifikācijas numuru (UIN)
Lai iegādātos kases aparātu, uzņēmumam jāizvēlas piegādātājs, kurš ir reģistrēts VID kā licencēts tirgotājs. Reģistrāciju VID iespējams veikt elektroniski, izmantojot EDS sistēmu.

3. Čeku izsniegšana un darījumu dokumentācija

Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 96, par katru darījumu obligāti jāizsniedz čeks, kurā ietverta šāda informācija:
  • Darījuma datums, laiks un numurs
  • Preces vai pakalpojuma nosaukums un cena
  • Maksājuma veids (skaidrā naudā, karte u. c.)
  • PVN informācija
  • UIN un darbinieka kods
Čeki jāglabā vismaz 5 gadus, lai nodrošinātu datu pieejamību VID pārbaudēm un auditiem.

4. Fiskālā atmiņa un datu drošība

Kases aparātiem jābūt aprīkotiem ar fiskālo atmiņu, kas ļauj reģistrēt visus darījumus un aizsargā tos no dzēšanas vai viltojuma. Datu integritāte ir būtiska, lai nodrošinātu VID pārraudzību un uzraudzību. Uzņēmumiem jānodrošina regulāra datu pārbaude, arhivēšana un savlaicīga ziņošana VID par visiem tehniskiem traucējumiem vai izmaiņām aparāta lietošanā.

5. Pārkāpumi un sankcijas

Saskaņā ar Nodokļu likumu un Administratīvo pārkāpumu kodeksu, šādi pārkāpumi var tikt sodīti ar naudas sodu līdz pat 7000 €:
  • Kases aparāta lietošana bez reģistrācijas
  • Čeku neizsniegšana
  • Fiskālo datu dzēšana
  • Nepieciešamo ziņojumu neiesniegšana VID
Nopietnos gadījumos VID var pieņemt lēmumu par uzņēmuma darbības apturēšanu vai ierobežošanu.

6. Ieteikumi uzņēmējiem

Lai izvairītos no pārkāpumiem, uzņēmumiem jāievēro šādas labās prakses vadlīnijas:
  1. Izvēlieties uzticamu un licencētu piegādātāju
  2. Regulāri apmāciet personālu par kases aparātu lietošanu
  3. Veiciet tehnisko apkopi un dublējiet datus
  4. Izmantojiet tikai VID apstiprinātas ierīces
  5. Seko līdzi grozījumiem MK noteikumos

7. Jaunākās izmaiņas likumdošanā

2024. un 2025. gadā spēkā stājās vairāki grozījumi, kas attiecas uz attālinātiem maksājumiem un čeku digitalizāciju. Svarīgi regulāri sekot līdzi MK lēmumiem un VID informācijai:

8. Biežākie jautājumi (FAQ)

Vai man obligāti jālieto kases aparāts, ja pieņemu tikai kartes?

Jā, jo arī bezskaidrie maksājumi ir jāreģistrē saskaņā ar MK noteikumiem.

Vai vecs kases aparāts derēs?

Nē, tam jābūt sertificētam un reģistrētam VID.

Cik bieži jāatjauno dati vai jāveic apkope?

Vismaz reizi gadā vai pēc VID pieprasījuma.
⚠️ Šī lapa sniedz informatīvu pārskatu. Detalizētiem jautājumiem ieteicams konsultēties ar VID vai juridisko padomnieku.
0

Grozs ir tukšs.